DIGITAL LIBRARY



JUDUL:MENINGKATKAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA MATERI PERBANDINGAN DAN SKALA MENGGUNAKAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL), TWO STAY TWO STRAY (TSTS), DAN TEAM GAMES TOURNAMENTS (TGT) DI KELAS VB SDN SUNGAI JINGAH 4 BANJARMASIN
PENGARANG:NANI PUJIATI
PENERBIT:UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT
TANGGAL:2020-02-24


"Improving Mathematics Learning in Comparison and Scale Materials Using a Combination of Problem Based Learning (PBL) Model, Two Stay Two Strays (TSTS), and Teams Games Tournaments (TGT) in Class Five (V) B SDN Sungai Jingah 4 Banjarmasin"

 

Nani Pujiati

Mentor : Drs. Sunarno , M.Pd

Email: pujiatinani@gmail.com

Abstract:The problem in this study is the low student learning outcomes in Mathematics class VB SDN Sungai Jingah 4 Banjarmasin on Comparison and Scale material for the Year 2017/2018. It shows that out of 34 students there are 24 students whose grades are below the KKM (Minimum Completeness Criteria) which  determined by the school that is 65 or only 29%, meaning that student learning outcomes are still 71% still below the KKM.  Efforts that have been made to improve mathematics learning outcomes about comparison and scale are using a combination of Model Problem Based Learning (PBL), Two Stay Two Strays (TSTS), and Teams Games Tournaments (TGT).  This study aims to determine the activities of teachers, student activities and learning outcomes on comparison and scale material in the class VB of Elementary School of Sungai Jingah 4 Banjarmasin.  The data obtained in this study are taken from observations of teacher and student activities, and from student learning outcomes at each meeting.  The results showed the activities of teachers, students and student learning outcomes have increased.

 Keywords ;    Mathematics, Comparison and Scale, Problem Based Learning (PBL) Models, Two Stay Two Strays (TSTS), and Teams Games Tournaments (TGT)

Abstrak :Permasalahan dalam penelitian ini adalah rendahnya hasil belajar siswa mata pelajaran Matematika kelas VB SDN Sungai Jingah 4 Banjarmasin pada materi Perbandingan dan Skala tahun ajaran 2017/2018 menunjukan  bahwa dari 34 siswa terdapat 24 orang siswa yang nilainya berada di bawah KKM (Kriteria Ketuntasan Minimal) yang ditetapkan sekolah yaitu 65 atau secara klasikal hanya 29% saja nilai diatas KKM, berarti hasil belajar  siswa masih 71%  masih di bawah KKM. Upaya yang dilakukan untuk meningkatkan hasil belajar matematika tentang perbandingan dan skala yaitu menggunakan kombinasi Model Problem Based Learning (PBL), Two Stay Two Stray (TSTS), dan Teams Games Tournaments(TGT). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui aktivitas guru, aktivitas siswa dan hasil belajar pada materi perbandingan dan skala di kelas VB SDN Sungai Jingah 4 Banjarmasin. Data yang diperoleh dalam penelitian ini adalah data kulitatif yakni data hasil observasi aktivitas guru dan aktivitas siswa, dan data kualitatif yakni dari hasil belajar siswa pada setiap pertemuan. Hasil penelitian menunjukkan aktivitas guru, siswa dan hasil belajar siswa mengalami peningkatan.

Berkas PDF
NODOWNLOAD LINK
1FILE 1



File secara keseluruhan dapat di unduh DISINI